2012. december 11., kedd

házi kolbász, a másodikon

  • 7 kg lapocka darálva
  • 3 kg toka- / zsírszalonna darálva
  • 18 dkg só (ha sütnivalónak szeretnéd, akkor kevesebb)
  • 4 dkg őrölt bors
  • 4 dkg őrölt kömény
  • 10 dkg fokhagyma összezúzva
  • 12,5 -15 dkg házi édes őrölt paprika
  • 2 cs bél
  •  természetesen az itt leírtak nincsenek kőbe vésbe,tehát mindenki nyugodtan kisérletezzen,csak bátran annál finomabb mennél többet próbáljátok a különféle hozzávalók adagolását,az ízléseteknek megfelelően
  • én pl.nem akartam hegyni mennyiséget gyártani,ezért csupán 1/2 kg combot,és 1/2 kg toka szalonnát használtam fel,és ezekhez megfelelő mennyiségű sót,őrölt borsot,és csemege őrölt piros paprikát

elkészítése:
ez sem igényel valami felsőfokú végzettséget,csupán egy hurka töltő,egy 8-as méretű húsdaráló,és persze egy halom jókedv,na és az akarat.........szóval csak ennyi:))))
lássunk neki........a combot,vagy lapockát a hentessel ledaráltatom,a toka szalonnát ugye azt nem darálják le,ha csak nem nagyon nagy barát a hentes,ezért kell egy húsdaráló,mert azzal darálom le a tokaszalonnát,a 8-as méret a kés előtti tárcsa lyuk méretét jelzi,ennél nagyobb nem nagyon kell de ha csak 10-es van az is jó,ha nincsen akkor irány a szomszéd,mint ahogyan én is tettem,mert nekem sincsen,sem hurka töltőm,sem húsdarálóm,de vannak barátaim,és jó szomszédjaim:))))
na eleg dumáltam.....szóval a darált húshoz hozzá adom a ledarált tokaszalonnát,és neki állok a fűszerezésnek,először sózom,de óvatosan mert ha elsózom akkor ezt nem lehet helyre pofozni sehogy sem,jöhet a őrölt fekete bors,az csemege piros paprika,és az őrölt kömény,legvégül a legfontosabb a FOKHAGYMA,amit egy prés segítségével adom a hús masszához
jöhet a kézi munka,jól összekeverem,közben kóstolgatom,és szükség szerint még teszek hozzá sót,fokhagymát,és fűszert ha kell,ha eltaláltam akkor a hűtőbe teszem úgy 1 órácskára,hagy érjenek össze az ízek,ha most egy disznótoron lennék,akkor ezt az időt használnám ki egy kis szívmelegítő bevitelére....:))))
a kolbász töltelék össze állt,az egy órai pihentetésnek vége,jöhet a töltés,a masszát a töltőbe helyezem,a kiáztatott bélt ráhúzom a töltőcsőre ahogyan az képen is látjátok,CSAJOK,EZ NEM AZ DE UGYAN AZ A MOZDULAT DE CSAK EGY IRÁNYBA!!!!és lassan elkezdem hajtani a töltőt,azért lassan mert így láttam,gondolom lehet gyorsabban is de akkor ember legyen a talpán aki lekapkodja a kész kolbikat a töltőről,közben ne felejtkezzek meg arról sem,hogy egy tűvel megszurkálom a kolbikát,hogy a felesleges levegő eltávozhasson,különben nagyon hamar megromlik az "árva".....a kolbászok elkészültek,aki teheti az tegye a friss levegőre,most úgy is jó hideg van itt Buda Pesten a másodikon:)))))...pár óra és mehet a fagyóba,vagy a sütőbe...........JÓ ÉTVÁGYAT:))))))















 A kolbász iszonyú finom lett, sütöttünk is belőle. Szerintem máskor is fogok készíteni.




1 megjegyzés: